Google lanseerasi muutama päivä sitten alkaneessa I/O 2019 tapahtumassaan uuden augmented reality -kokonaisuuden hakutuloksiin, joka hyödyntää myös Google Lens -sovellusta.

Uudet ominaisuudet käyttävät kameraa, keinotodellisuutta sekä muita toiminnallisuuksia joiden avulla ne tuo hakutulokset kolmiulotteisena käyttäjän ympäristöön tarkasteltavaksi. AR ominaisuudet on tarkoitus ottaa käyttöön myöhemmin tässä kuussa.

Alla esimerkki Googlen AR hakutuloksista:

Yleistynyt AR teknologia on yksi monista tavoista joilla brändit voivat tuottaa asiakkailleen enemmän arvoa. Esimerkiksi sisustusjätti Wayfair mahdollistaa huonekalujen tarkastelun kotona AR applikaation välityksellä ennen ostopäätöksen tekemistä. Kun ostaja näkee etukäteen sopiiko huonekalu sisustukseen, ostokatumus laskee ja samalla myös palautukset vähenevät.

Uusia Google Lens ominaisuuksia on myös tulossa:

  • Automaattinen kääntäjä: Googlella oli aikaisemmin myös erillinen tekstintunnistus ja kääntäjäsovellus joka on nyt yhdistetty Google Lens sovellukseen. Kun osoitat google Lens sovelluksella kameran tekstiin, se kääntää sen automaattisesti haluamallesi kielelle.
  • Teksti puheeksi: Google Lens lukee ääneen kamerassa näkyvän tekstin.
  • Ruokalistahaku: Ravintolan ruokalistaa tarkastellessa on mahdollista nähdä kuvia ja  arvosteluja listan aterioista, jos sellaisia on.